Szkoła młodych patriotów

Katarzyna Matejek Katarzyna Matejek

publikacja 11.04.2018 23:31

By młodzi Polacy świadomie uczcili 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę, MEN ogłosiło „Rok dla Niepodległej”. Wielomiesięczny projekt zrealizowali uczniowie ZS 5 w Szczecinku.

Szkoła młodych patriotów Gimnazjaliści z nauczycielem J. Dywizjuszem koordynowali przebieg projektu "Szkoła młodych patriotów". Katarzyna Matejek /Foto Gość

Szkoła Podstawowa nr 5 w ZS im. Jana III Sobieskiego przystąpiła do ogólnopolskiego konkursu "Szkoła młodych patriotów" organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie. W projekt udało się zaangażować całą społeczność szkolną: uczniów podstawówki i gimnazjum, nauczycieli, rodziców. Od grudnia na korytarzach Sobieskiego było słychać, że tu się śpiewa, tam recytuje, a gdzie indziej żywo dyskutuje, jak być patriotą. Uczniowie sondowali, co o tym myślą dorośli i konstruowali Kodeks Postaw Patriotycznych.

Gimnazjalistka Zuzia Nowak ubolewa, że pierwszą reakcją na słowo patriotyzm jest wręcz siermiężna zaduma. Czemu nie radość? Czemu towarzyszy temu poczucie, że coś muszę, bo nie wypada inaczej? - pyta nastolatka. Szkolne działania, według niej, pokazały, że ojczyznę kocha się co dnia, po prostu przyzwoicie i uczciwie postępując.

Jak zauważa koordynator szkolnego projektu historyk Jarosław Dywizjusz, choć uczniowie chętnie podejmowali temat miłości do ojczyzny, to dojrzałością w jej rozumieniu wykazywali się przede wszystkim ci, którzy uczyli się jej w rodzinnym domu, Kościele, harcerstwie czy poprzez literaturę. Szkolny projekt dopomógł wydorośleć tym, którzy takiej zaprawy nie mają. Młodzi z Sobieskiego, zanim wzięli udział w debatach, przygotowywali się w formule e-learningu. Co ciekawe, niektórzy z nich zauważyli, że wartościowa jest każda, nawet kilkuminutowa refleksja. Z obserwacji tych, którzy ruszyli na ulice Szczecinka, by przeprowadzić z przechodniami sondę wynika, że już samo zmierzenie się z pytaniem o patriotyzm budziło w ankietowanych wrażliwość na los ojczyzny, jak również podsuwało pomysły działań na rzecz społeczeństwa.

Młodzi pytali również o patriotów lokalnych. Ponad połowa respondentów powiedziała, że to ci, którzy działają rzecz swojego miasta (53 proc.), wspierają kluby i stowarzyszenia (29 proc.), uczestniczą w imprezach okolicznościowych (18 proc.). – Wystarczy akcja charytatywna w powiecie, nawet nieduża, ale w wymiarze działania dla małej ojczyzny to jest wielka rzecz – mówi Agnieszka Osinka, wspominając najświeższą akcję, czyli Pola Nadziei na rzecz nowego hospicjum.

Pomagając sobie Szczecineckimi Zapiskami Historycznymi, gimnazjalistki z Sobieskiego wytropiły poetów i pisarzy związanych ze Szczecinkiem. W 2 tygodnie znalazły ponad 10 twórców. Niektórzy z nich byli związani z miastem przez całe życie, inni stąd wyjechali, zaś ich miejsce zajęli przybysze z innych stron. Dziewczyny podzieliły się tymi informacjami na tablicy, już nie internetowej, ale zwykłej, na szkolnym korytarzu. Tym bardziej że w Sobieskim patriotyzm to teraz temat na czasie, można powiedzieć – w modzie.

Do młodych mocno przemawia film. Podczas szkolnego konkursu uczniowie, zanim stanęli do rywalizacji, wspólnie obejrzeli fragmenty podniosłych w patriotycznej wymowie obrazów „Animowana historia Polski” i „Niezwyciężeni”. Zuzanna Nowak dodaje, że chętnie obejrzałaby w popularnym, nie stricte historycznym, serialu, wątki o losach młodych patriotów.

Sonda, plakaty, Kodeks Postaw Patriotycznych, występy, dyskusje, konkursowe potyczki. Czy to tylko program MEN zainstalowany w jednej z polskich szkół? – Kiedy rozmawialiśmy o patriotyzmie, odczuwałam wielkie wzruszenie, chciało mi się płakać – mówi poruszona na samo wspomnienie szkolnej debaty Berenika. – Myślę, że każdy powinien znaleźć w sobie taki maleńki punkcik, w którym to, o czym mówiliśmy, może poczuć. Całym sobą.

Więcej o projekcie można przeczytać na stronie internetowej ZS 5 w Szczecinku.